sábado, 13 de julho de 2024

EDUKASAUN IHA TIMOR-LESTE: ENTRE LIBERTASAUN KA KOMPETISAUN?

EDUKASAUN IHA TIMOR-LESTE: ENTRE LIBERTASAUN KA KOMPETISAUN?

Cesar Ferreira Amaral[*]


Tinan-tinan instituisaun akademia sira iha Timor-Leste sempre halo graduasaun ba grau akadémiku lisensiatura no Pós Graduasaun. Graduasaun nu’udar faze ida, universidade husik ona universitáriu fila ba sosiedade, hodi serbí sosiedade tuir Magna Charta Universitatum (Bologna, 1988) dehan, bele mós konfere sentidu graduasaun (toga no mundansa fita)? Dalaruma maneira atu serbí mak diferente, entre serbí povu no osan-na’in.

Ema barak festeza loron ida-ne’e nu’udar susesu, tanba tinan-barak senti terus oioin iha universidade (motivasaun klásika). Ema balun mós hahú hanoin, hafoin sei servisu iha-ne’ebé? Ema balun haklalak hodi simu, bemvindu mai komunidade dezempregu.  Maski nune’e, ho oklu diferente hakarak hahú kestaun krítiku balun hanesan, hafoin termina kursu iha nivel ida-ne’e, sá mak ha’u bele kontribui ba sosiedade, ka ho lian-seluk saida mak ha’u bele halo hodi serbí ha’u-nia sosiedade?

Mindset sira mensionadu, la’ós simplesmente horik mesak, tanba ema hirak-ne’e nu’udar individuu ne’ebé konxiente, tanba ne’e normál bainhira ko’alia no halo asaun hanesan ne’e, maibé ne’e forma hosi kondisaun estruturál no sistemátiku ida. Atu hatene ida-ne’e ita presiza husu, edukasaun atuál (nivel ensinu médiu no superiór) forma ema sai kompetidór ka sai libertadór ?  Kompetidór iha kontestu bele kompete iha merkadu traballu no libertadór iha kontestu livre hosi dominasaun no esplorasaun sá de’it, iha aspetu ekonomia, polítika, sosiál no aspetu sira seluk.

Hatán kestaun boot iha leten, ita presiza haree filafali epistemolojia no ontolojia hosi edukasaun rasik. Edukasaun nu’udar instrumentu libertasaun ka nu’udar instrumentu kompetisaun? Haketak definisaun rua ne’e la’ós simplesmente, por definisaun, maibé inklui sistema sira mak tulun (supra no infra estrutura) no mós sujeitu sira mak kontribui. Se konsidera edukasaun nu’udar instrumentu libertasaun mak, iha prosesu hotu, sistema sá de’it inklui sujeitu (dosente no alunu/a) sira tenki libertadu. Liberdade iha kontestu ida-ne’e mak, livre iha hanoin, ko’alia, espresa opiniaun ho krítiku ka boot liu livre hosi hegemonia, ignoránsia no sistema esploradu sá de’it. Kontráriu hosi ida-ne’e mak, edukasaun sei prodús graduadu/a sira ba serbí de’it interese osan-na’in nian. Ka ho kasar liu, sei sai de’it mákina hodi serbí iha merkadu traballu ka serve kapitalista.

Dewey dehan,  edukasaun ideál mak, ida-ne’ebé forma ema sai sujeitu ne’ebé iha liberdade (producess free person) la’ós prodús ema ba interese merkadu. Se ba interese merkadu mak, espíritu ‘lakon’ no ‘manan’ (kompetisaun) mak domina. Iha sosiedade antiga (filózofu Ionia) sira uza “lójika survival” nu’udar sira-nia maneira moris. Atu hateten, ida-ne’ebé forsa liu nia mak sei ukun no sira konsidera ida-ne’e justu liu. Nune’e iha sira-nia sistema sá de’it, inklui polítika, edukasaun, direitu nst orienta tuir lójika ida-ne’e.  Lójika “funu-malu” ida-ne’e, sosiedade husik ona iha era renasimentu to’o ohin loron. Iha sékulu-19 liubá sosiedade hahú hanoin kona-ba edukasaun nu’udar instrumentu ida ba libertasaun. Hosi Marx to’o Freire sira konkorda katak, edukasaun ne’e libertasaun no produtu edukasaun tenki serbí ba sosiedade.

Marx iha nia fraze famozu ida dehan “koñesimentu sei folin liu bainhira uza hodi liberta ema seluk”, nia sei la folin bainhira nia hamriik mesak nu’udar siénsia an sich. Serbí ema seluk iha kontestu ida-ne’e mak, sosiedade oprimidu, marjinalizadu no esploradu hosi sistema kapitalista nian. Atu to’o iha libertasaun ida-ne’e, Freire dehan, iha prosesu ensinu no aprendizajen estudante tenki livre. Livre iha aspetu hanoin, ko’alia, halo, espresa hanoin krítiku no livre hosi presaun sá de’it. Estudante deve ser sai sujeitu sentrál, mestre/a ka dosente sira sai de’it matadalan/fasilitadór. Se sees hosi hirak ne’e mak, estudante sei sai de’it bankeiru ba depózitu inteletuál.

Durante tinan-22, edukasaun Timor-Leste la’o ho ideolojia edukasaun ida-ne’ebe?

Ideolojia edukasionál Timor-Leste nian la klaru. Entre libertasaun iha prosesu aprendizajen no kompetisaun, ida-ne’ebé malorek (ita bele haree hetan lalais) liu mak kompetisaun. Ne’e la’ós mosu mesak, maibé ditadu hosi kolonializadór sira (maski na’in la prezente maibé espirítu sei prezente), liuhosi hatama sira-nia kanuru-tohar iha dezeña kurríkulu nasionál sira, inklui sistema no polítika edukasionál. Indikadór hodi sukat ida-ne’e mak saida? Ida, bele haree ezame nasionál (kompetisaun klasifikasaun), rua, bele haree konteudu kurríkulu ne’ebé benefisia ba interese merkadu, tolu, laiha oportunidade natoon atu estudante livre ba diskuti, tanba tenke aprende matéria full iha aula, hosi dadeer to’o lorokra’ik. Haat, iha sala aula estudante balun sei ta’uk atu ko’alia, hanoin diferente ho mestre/a ka dosente, barak sei submete no tenta nonok ba kondisaun injustu sira (lakon abilidade krítiku). 5.) Mestre/a no dosente barak sai de’it sales product; fa’an produtu merkadu nian ne’ebé osan-na’in hatama iha kurríkulu, ba estudante sira. Iha indikadór seluk tan inklui kondisaun seluk ne’ebé favorese de’it ba lójika kompetisaun ka survival.  

Saida mak ita presiza iha edukasaun atuál?

Sekúlu-21 oferese ba ita atu promove pensamentu krítiku, komunikativu, kolaborativu no kreatividade. Atu to’o hirak ne’e, ita presiza edukasaun ida-ne’ebé livre. Livre iha aspetu hotu-hotu; alunu/a sira senti enjoy iha prosesu ensinu no aprendizajen, sente konfortavel ba hato’o hanoin diferente, mestre/a sira nakloke-an ba krítika sá de’it hosi estudante sira. Laiha superioridade iha klase-laran. Mannheim (1972) no Perrenoud (2005) dehan, eskola/universidade/institutu sira nu’udar espasu ba diálogu. Eskola tenke sai demokrátika, nune’e bele ezisti diálogu ho família no alunu/a sira hodi kontribui ba hamatas auto-konfiansa no abilidade krítiku estudante sira-nian.  Iha diálogu nia laran la ezisti superioridade, nune’e ema hotu livre espresa no diskuti asuntu sá de’it no ho sé de’it. Superioridade sei hamate pensamentu krítiku.

Boot liu hosi hirak ne’e mak, ita-nia sistema edukasaun tenki hamosu estudante sira-sai ema ne’ebé krítiku, hodi hanoin no foti asaun kona-ba kondisaun sosiál povu marjinalizadu, oprimidu no esploradu nian. La to’o de’it hanoin kona-ba nia an, nia família no promove status quo. Mestre/a no dosente sira tenki tulun estudante sira iha prosesu tomak hodi empatia ba kondisaun sosiál hirak ne’e. Estadu tenki tulun mestre/a ho dosente sira atu sai edukadór ida kualidade, hadi’ak sira-nia kondisaun moris. Vokasaun manorin sira-nian atu serbí sosiedade, la’ós serbí governu sá tan sai sales product ba osan-na’in. Manorin sira tenki independente iha hanoin, ko’alia no asaun la’ós ditadu hosi grupu ida rua. Edukasaun tenki progresivu, la’ós tradisionál (lee Gramsci). Peter McLaren (1989) dehan pedagojia deveria ser ho modelu “krítiku-revolusionáriu”.

Haree ba situasaun atuál iha ita-nia rain, tinan-tinan ita halo graduasaun, nune’e ita presiza husu filafali, hafoin remata estudu ita sei halo saida, iha ne’ebé no serbí ba sé nia interese? Parabéns ba graduaduadu/a sira. Espera ita uza ita-nia koñesimentu hodi liberta ita-nia sosiedade.



[*] Alumnu Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas (FFCH)-UNTL, atuál dosente transversál iha UNTL


Um comentário:

Anônimo disse...

Bondia Maun R, furak loos artigu ne'e.
Bele Manda hela Mai ha'u-nia Email
januáriocrae98@gmail.com

LÍNGUA (DALEN) NO PODÉR: ENTRE INSTRUMENTU KOMUNIKASAUN NO DOMINASAUN?

  LÍNGUA (DALEN) NO PODÉR: ENTRE INSTRUMENTU KOMUNIKASAUN NO DOMINASAUN? R Ferreira Iha semana hirak ikus ne’e, mosu polémika boot ida kon...