EDUKASAUN IHA TIMOR-LESTE: ENTRE LIBERTASAUN KA KOMPETISAUN?
Cesar Ferreira Amaral[*]
Ema barak festeza loron ida-ne’e nu’udar susesu, tanba
tinan-barak senti terus oioin iha universidade (motivasaun klásika). Ema balun
mós hahú hanoin, hafoin sei servisu iha-ne’ebé? Ema balun haklalak hodi simu,
bemvindu mai komunidade dezempregu. Maski
nune’e, ho oklu diferente hakarak hahú kestaun krítiku balun hanesan, hafoin
termina kursu iha nivel ida-ne’e, sá mak ha’u bele kontribui ba sosiedade, ka
ho lian-seluk saida mak ha’u bele halo hodi serbí ha’u-nia sosiedade?
Mindset sira mensionadu, la’ós simplesmente horik mesak, tanba ema hirak-ne’e
nu’udar individuu ne’ebé konxiente, tanba ne’e normál bainhira ko’alia no halo
asaun hanesan ne’e, maibé ne’e forma hosi kondisaun estruturál no sistemátiku
ida. Atu hatene ida-ne’e ita presiza husu, edukasaun atuál (nivel ensinu médiu
no superiór) forma ema sai kompetidór ka sai libertadór ? Kompetidór iha kontestu bele kompete iha
merkadu traballu no libertadór iha kontestu livre hosi dominasaun no
esplorasaun sá de’it, iha aspetu ekonomia, polítika, sosiál no aspetu sira
seluk.
Hatán kestaun boot iha leten, ita presiza haree filafali epistemolojia no ontolojia hosi edukasaun rasik. Edukasaun nu’udar instrumentu libertasaun ka nu’udar instrumentu kompetisaun? Haketak definisaun rua ne’e la’ós simplesmente, por definisaun, maibé inklui sistema sira mak tulun (supra no infra estrutura) no mós sujeitu sira mak kontribui. Se konsidera edukasaun nu’udar instrumentu libertasaun mak, iha prosesu hotu, sistema sá de’it inklui sujeitu (dosente no alunu/a) sira tenki libertadu. Liberdade iha kontestu ida-ne’e mak, livre iha hanoin, ko’alia, espresa opiniaun ho krítiku ka boot liu livre hosi hegemonia, ignoránsia no sistema esploradu sá de’it. Kontráriu hosi ida-ne’e mak, edukasaun sei prodús graduadu/a sira ba serbí de’it interese osan-na’in nian. Ka ho kasar liu, sei sai de’it mákina hodi serbí iha merkadu traballu ka serve kapitalista.
Dewey dehan,
edukasaun ideál mak, ida-ne’ebé forma ema sai sujeitu ne’ebé iha
liberdade (producess free person) la’ós prodús ema ba interese merkadu. Se
ba interese merkadu mak, espíritu ‘lakon’ no ‘manan’ (kompetisaun) mak domina.
Iha sosiedade antiga (filózofu Ionia) sira uza “lójika survival” nu’udar
sira-nia maneira moris. Atu hateten, ida-ne’ebé forsa liu nia mak sei ukun no
sira konsidera ida-ne’e justu liu. Nune’e iha sira-nia sistema sá de’it, inklui
polítika, edukasaun, direitu nst orienta tuir lójika ida-ne’e. Lójika “funu-malu” ida-ne’e, sosiedade husik
ona iha era renasimentu to’o ohin loron. Iha sékulu-19 liubá sosiedade hahú
hanoin kona-ba edukasaun nu’udar instrumentu ida ba libertasaun. Hosi Marx to’o
Freire sira konkorda katak, edukasaun ne’e libertasaun no produtu edukasaun
tenki serbí ba sosiedade.
Marx iha nia fraze famozu ida dehan “koñesimentu sei
folin liu bainhira uza hodi liberta ema seluk”, nia sei la folin bainhira nia
hamriik mesak nu’udar siénsia an sich. Serbí ema seluk iha kontestu
ida-ne’e mak, sosiedade oprimidu, marjinalizadu no esploradu hosi sistema
kapitalista nian. Atu to’o iha libertasaun ida-ne’e, Freire dehan, iha prosesu
ensinu no aprendizajen estudante tenki livre. Livre iha aspetu hanoin, ko’alia,
halo, espresa hanoin krítiku no livre hosi presaun sá de’it. Estudante deve
ser sai sujeitu sentrál, mestre/a ka dosente sira sai de’it matadalan/fasilitadór.
Se sees hosi hirak ne’e mak, estudante sei sai de’it bankeiru ba depózitu
inteletuál.
Durante tinan-22, edukasaun Timor-Leste la’o ho
ideolojia edukasaun ida-ne’ebe?
Ideolojia edukasionál Timor-Leste nian la klaru. Entre
libertasaun iha prosesu aprendizajen no kompetisaun, ida-ne’ebé malorek (ita
bele haree hetan lalais) liu mak kompetisaun. Ne’e la’ós mosu mesak, maibé
ditadu hosi kolonializadór sira (maski na’in la prezente maibé espirítu sei
prezente), liuhosi hatama sira-nia kanuru-tohar iha dezeña kurríkulu nasionál
sira, inklui sistema no polítika edukasionál. Indikadór hodi sukat ida-ne’e mak
saida? Ida, bele haree ezame nasionál (kompetisaun klasifikasaun), rua, bele
haree konteudu kurríkulu ne’ebé benefisia ba interese merkadu, tolu, laiha oportunidade
natoon atu estudante livre ba diskuti, tanba tenke aprende matéria full iha
aula, hosi dadeer to’o lorokra’ik. Haat, iha sala aula estudante balun sei ta’uk
atu ko’alia, hanoin diferente ho mestre/a ka dosente, barak sei submete no
tenta nonok ba kondisaun injustu sira (lakon abilidade krítiku). 5.) Mestre/a
no dosente barak sai de’it sales product; fa’an produtu merkadu nian
ne’ebé osan-na’in hatama iha kurríkulu, ba estudante sira. Iha indikadór seluk
tan inklui kondisaun seluk ne’ebé favorese de’it ba lójika kompetisaun ka survival.
Saida mak ita presiza iha edukasaun atuál?
Sekúlu-21 oferese ba ita atu promove pensamentu
krítiku, komunikativu, kolaborativu no kreatividade. Atu to’o hirak ne’e, ita
presiza edukasaun ida-ne’ebé livre. Livre iha aspetu hotu-hotu; alunu/a sira
senti enjoy iha prosesu ensinu no aprendizajen, sente konfortavel ba
hato’o hanoin diferente, mestre/a sira nakloke-an ba krítika sá de’it hosi
estudante sira. Laiha superioridade iha klase-laran. Mannheim (1972) no Perrenoud
(2005) dehan, eskola/universidade/institutu sira nu’udar espasu ba diálogu.
Eskola tenke sai demokrátika, nune’e bele ezisti diálogu ho família no alunu/a
sira hodi kontribui ba hamatas auto-konfiansa no abilidade krítiku estudante
sira-nian. Iha diálogu nia laran la
ezisti superioridade, nune’e ema hotu livre espresa no diskuti asuntu sá de’it
no ho sé de’it. Superioridade sei hamate pensamentu krítiku.
Boot liu hosi hirak ne’e mak, ita-nia sistema
edukasaun tenki hamosu estudante sira-sai ema ne’ebé krítiku, hodi hanoin no
foti asaun kona-ba kondisaun sosiál povu marjinalizadu, oprimidu no esploradu
nian. La to’o de’it hanoin kona-ba nia an, nia família no promove status quo.
Mestre/a no dosente sira tenki tulun estudante sira iha prosesu tomak hodi
empatia ba kondisaun sosiál hirak ne’e. Estadu tenki tulun mestre/a ho dosente
sira atu sai edukadór ida kualidade, hadi’ak sira-nia kondisaun moris. Vokasaun
manorin sira-nian atu serbí sosiedade, la’ós serbí governu sá tan sai sales
product ba osan-na’in. Manorin sira tenki independente iha hanoin, ko’alia
no asaun la’ós ditadu hosi grupu ida rua. Edukasaun tenki progresivu, la’ós
tradisionál (lee Gramsci). Peter McLaren (1989) dehan pedagojia deveria ser
ho modelu “krítiku-revolusionáriu”.
Haree ba situasaun atuál iha ita-nia rain, tinan-tinan
ita halo graduasaun, nune’e ita presiza husu filafali, hafoin remata estudu ita
sei halo saida, iha ne’ebé no serbí ba sé nia interese? Parabéns ba graduaduadu/a
sira. Espera ita uza ita-nia koñesimentu hodi liberta ita-nia sosiedade.
[*] Alumnu
Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas (FFCH)-UNTL, atuál dosente transversál
iha UNTL
Um comentário:
Bondia Maun R, furak loos artigu ne'e.
Bele Manda hela Mai ha'u-nia Email
januáriocrae98@gmail.com
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