segunda-feira, 23 de setembro de 2024

FOIN-SA’E & FILOZOFIA IHA ERA DIJITÁL

 

FOIN-SA’E & FILOZOFIA IHA ERA DIJITÁL

R Ferreira[*]


Iha fulan hirak liubá (12/08/2024), hodi selebra loron internasionál Juventude, hetan konvite ida hosi jerasaun Z sira ne’ebé halibur-an iha Asosiasaun NextGen Innovation Hub (NGIH) hodi ko’alia kona-ba Foin-sa’e no filozofia iha era dijitál: forsa no frakeza ka ho arti-seluk, Importánsia filozofia iha era dijitalizasaun ba foin-sa’e sira.

Ho foin-sa’e sira jerasaun mileniál no Z nian, ami halo diskusaun ba asuntu ne’e. Iha diskusaun, pesoalmente aprezenta kestaun importante sira, hanesan baibain tradisaun filozofia nian, sempre hahú ho mahusuk. Filozofia sei importante ka lae iha era atuál? Sá kontribuisaun mak filozofia bele halo hodi tulun dezenvolvimentu sira iha aspetu hotu iha sékulu atuál? Ka, sá kontribuisaun mak filozofia bele oferese iha era dijitalizasaun? Mahusuk hirak ne’e nu’udar pontu aranka diskusaun nian.

Ko’alia kona-ba filozofia, mosu iha sosiedade balun nia hanoin mak, buat ruma ka siénsia ne’ebé imajinavel, la realístiku no laiha relasaun ho ema-nia moris loroloron. Sá tan iha dezenvolvimentu era dijitál mak sofistikadu ne’ebé nakonu ho inovasaun teknolojia, dalaruma ema barak hanoin katak filozofia ne’e disiplina ida-ne’ebé mak dezatualizadu (ketinggalan zaman) ona. Hanoin sira hanesan ne’e, la’ós mai de’it hosi sosiedade baibain ne’ebé nunka aprende filozofia, maibé mai mós hodi akademista sira. Ita tenke konsidera mós ida-ne’e nu’udar problema boot ida-ne’ebé sosiedade ohin-loron enfrenta.  

Loos duni ka filozofia la importante iha era dijitalizasaun? Lae, filozofia ohin-loron enfrenta direta problema sira iha dijitalizasaun iha aspetu hotu-hotu. Signifika, filozofia hola funsaun/papel esensiál iha era dijitalizasaun. Filozofia importante nafatin no nu’udar frame of thinking (kerangka berfikir) ida ba siénsia ho nia materiál lójika. (lee: Ja’far: 2024).

Mundu dijitál influénsia barak tebes ema-nia modo de pensar (mindset), maneira relasaun entre ema ida ho ema seluk (relasaun sosiál) no oferese sentidu foun ba realidade no identidade. Sentidu hosi “realidade” no “identidade” kuaze muda totál. Realidade la’ós ona fíziku, maibé mós dijitál ka virtuál ne’ebé forma hosi númeru no algoritma. Mundu dijitál muda ema-nia moris, até ke muda ema-nia esénsia nu’udar ema. Tenke rekoñese katak mudansa teknolojia dijitál mós oferese mai ita diversidade problema étika. Haree ba situasaun hirak ne’e ita presiza husu; será ke ema rasik preokupa kona-ba mudansa ka diversidade problema hirak ne’e? Se ema preokupa, maka ema hala’o hela atividade filozofia nian.

Sosiedade labele hanoin katak, ita lakoi simu ka no di’ak liu hasees-an hosi prezensa tenknolojia no dijitál. Ida-ne’e hanoin katak difisil tebes. Saida mak ita bele halo mak tenke enfrenta era foun ne’e ho atitude nakloke. Uluk iha Gresia, ema gresia sira fiar ba mitos, maibé hafoin sira nakloke-an hodi simu “logos”. Ema gresia sira hetan sira-nia maneira hanoin no moris liuhosi atitude nakloke (sikap terbuka). Ita tenke aprende hosi ida-ne’e.

Mudansa iha era dijital ne’ebé dezevolvidu tebes, hamosu fenómena ne’ebé halo ema preokupa, mak “post truth”. Iha kontestu ida-ne’e, faktu sira objetividade (ka bele verifika verdade) ladún influénsia ba forma sosiedade nia persepsaun no koñesimentu, maibé emosaun, fiar privadu, no narasaun sira ne’ebé menguntungkan parte balun influénsia liu. Mídia-sosiál no mudansa teknolojia halimar papel sentrál hodi habelar post truth iha era dijitál. Mídia-sosiál mós oferese plataforma ne’ebé nakloke hodi habelar informasaun sira; notísia sira fake, hoax, misiformasaun no disinformasaun nst. Iha kontestu seluk, kapitalizmu dijitál mós re-interpreta sentidu sira hosi lialoos, realidade no objetividade ba interese kapitalista nian.

Ohin loron, ema bele aprende ka hetan konesimentu sá de’it liuhosi uza smartphone ka komputadór ho fasil no lais. Ema-nia atividade loroloron iha mundu virtuál, dijitál grava no bainhira husu informasaun ruma nia sei oferese tuir saida mak ema husu (tantu di’ak no aat).  Revolusaun teknolojia informasaun, internet, no artificial inteligent (AI) sira halo transformasaun ne’ebé muda paradigma iha sosiedade modernu.

Ho mudansa sira hotu iha leten tantu pozitivu no negativu, filozofia hola papel esensiál hodi oferese kompas ka diresaun ba ema, eskeptis  ba mudansa sira-ne’ebé lais loos. Filozofia oferese prinsípiu sira-ne’ebé halo ema-nia moris iha balansu. Filozofia tulun ema atu uza kapasidade mak iha hodi hanoin ho krítiku ba saida de’it mak dijitál oferese. Prost truth, hoax, fake news, black campaing, kapitalizmu dijitál influénsia ema lalais liu. Hirak ne’e akontese tanba ema lakon kapasidade atu halo filter/ta’es informasaun sira hotu uza hanoin krítiku (critical thinking).

Filozofia ho nia karatér báziku “sempre kestiona” hakarak treina ita atu halo balansu no kestiona tuir saida mak dijitál oferese no la fasil simu de’it. Ho sentidu seluk, filozofia uza razaun hodi kestiona realidade hotu tantu reál no virtuál, atu realidade hirak ne’e karik influénsia ema ruma, ema ne’e rasik konxiente kona-ba saida mak nia fiar no la’o tuir, atu nune’e ema labele sai atan ba teknolojia no dijitál no mós uza hodi halo esplorasaun ba ema seluk, maibé dijitál no teknolojia nia prezensa atu tulun hodi hafasil moris ka serve ema-nia moris.

Filozofia mós oferese ba ita baze ne’ebé forte hodi halo avaliasaun ba impaktu hosi desizaun no asaun hotu mak ita halo iha mundu dijitalizasaun. Avaliasaun ba impaktu hosi mis no disformasaun, hoax, cyberbullying, fake news, inklui habelar informasaun sira hotu. La ho filozofia maka ita sei sai de’it atan iha mundu dijitál.  

Ne’eduni jerasaun atuál (foin-sa’e sira; mileniál no Z no hirak ne’ebé sei mai) tenke iha kapasidade krítiku hodi filtra informasaun saida de’it hosi mundu dijitál nune’e bele aproveita informasaun pozitivu sira hodi bele hasa’e ho haboot liután abilidade kognifitiva jerasaun nian, hanesan hanoin inovativu, kreativu, krítiku no rezolve problema sira ne’ebé kompleksu ba interese umanidade nian. Iha kontestu Timor-Leste, atu lori foin-sa’e ida to’o ba iha kapasidade krítiku mak edukasaun hola papel sentrál ba formasaun pensamentu krítiku. Ne’eduni nesesáriu tebes, estadu (governu) presiza investimentu ho sériu iha área edukasaun hodi ba atinji edukasaun ida kualidade no libertadora.

 



[*] Alumnu Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas (FFCH), UNTL, 2018.

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