RACIONALISMO RENÉ DESCARTES: KE’E TUIR FRAZE FAMOZU “COGITO ERGO, SUM”
Hakerek-na’in: Erri Ferreira (Finalista
FFCH-UNTL)
Iha Filozofia, ita
la koñese Rene Descartes no sira
seluk, ne’e hanesan iha Timor-Leste ita la koñese Xanana Gusmão, Marí Alkatiri,
Taur Matan Ruak no sira seluk (haktuir Prof. DR Alessandro Boarccaech[1]).
Rene Descartes Filózofu famozu ida-ne’ebé hamosu korente pensamentu
rasionalismu. Rasionalismu hamosu hosi nia iha idade moderna. Iha Filózofu
seluk ne’ebé konsidera hanesan maktuir rasionalismu[2],
hanesan Spinoza, Leibniz (Rasionalista),
nune’e mós Locke, Berkeley, Hume, Kant no Hegel (empirista) no sira ne’e
hotu filozófu modernista. Maibé tuir Rusell, Descartes maka konsidera hanesan
“aman” ba Filozofia moderna. Razaun, nia maka Filozófu dahuluk ne’ebé ko’alia
filozofia hahún ba ema nia hanoin,
ka uza rásio hodi ko’alia Filozofia[3].
Hanesan haktuir iha (Mondin,B. 1982) dehan;
“Com Descartes a filosofia recebe uma colocação crítica e gnosiológica: o que
se quer verificar em primeiro lugar é o valor do conhecimento humano[4]”.
Signifika katak Filozofia Decartes nian diferente ho Filozofia iha idade
antiga no medievál[5]. Iha
nia tempu nia foco nia atensaun
primeiru ba liu iha ema nia “rásio ka pensamentu”, ne’ebé antes ne’e la hala’o
iha idade antiga no medievál. Antes ita hakat klean, dahuluk ita buka hatene
uluk sé mak René Descartes ne’e?, hafoin ita hakat ba ke’e ou su’ut tuir nia
hanoin sira.
I.
Sé mak Rene Descartes?
René Descartes
(iha lian latina bolu Renatus Cartesius), Filózofu modernista no Rasionalista
ida-ne’ebé moris iha cidade La Haye iha Provínsia Turena (França) iha loron 31
fulan marsu, tinan 1596[6].
Moris hosi família ne’ebé di’ak, aman hanesan Prezidenti Parlamentu Bretaña.
Péritu ka matenek-na’in iha área matemátika ne’ebé iha hakarak boot atu hetan
koñesimentu hosi nia an rasik ka hosi livru boot sira[7].
Nia hala’o nia estudu dahuluk iha koléjiu Famozu colégios para nobres, iha La
Fléche, ne’ebé diriji hosi Jezuita sira[8].
Iha nia perkursu inteletuál nian, nia produs nia obra lubun ida hanesan; Regulae ad directionem ingenii(1625), no
Traité du monde. No nia mós produz
ensaiu sira hanesan Discurso sobre o
método(1636). Publika mós nia obra seluk hanesan; Meditações (1641),Princípios de filosofia (1644), no sira seluk.
Nia termina nia vida ka mate iha sidade
Estocolmo (Suécia) iha loron 11 fulan fevereiru, tinan 1650. Bainhira
nia mate nia discípulu ka alunu
hakerek nune’e; No dia 11 de fevereiro
perdemos Descartes. Entristeço-me ainda, ao escrever-vos, porque a sua doutrina
e a sua mente superavam até mesmo a candura ea simplicidade, a bondade e a
inocência da sua vida[9]”.
Entre nia obra sira hotu ne’ebé haktuir, nia obra famozu liu maka Disrcurso sobre o método no Meditações. (Cf.Mondin,B. 1982,vol.2,
p.73).
II.
Saida mak Konseitu “Cogito, Ergo Sum”?
Konseitu ida ne’e,
iha sosiedade Timorense nia matan la foun ona, liu-liu estudante sira-ne’ebé
estuda iha Universidade da Páz (UNPAZ), Díli. Tanba sá mak ha’u dehan nune’e?
Banhira ita hakat ba kampaun UNPAZ nia oin, iha ne’ebá ita hetan kedas estátua
boot ida tur hela iha ne’ebá, estátua “Hommo Sapiens[10]”
ne’ebé iha nia okós hakerek konseitu “Cogito, Ergo Sum”. Fraze ka konseitu ida
ne’e revela ka atu dehan saida ba ita?, ka ema tau atu sai de’it hanesan “hiasan” ka estatua monok hodi infeita
Universidade ne’e sai furak liu? Ou Estátua ida ne’e, ema infeita atu fó
mensajén ruma ba Universitáriu sira? Kestaun hirak ne’e hotu ha’u fiar dalabarak
ita husu ba ita nia an ka ita halo auto-kestionamentu, maibé ita nunka su’ut ka
ke’e tuir hodi resposta ba dúvida sira ne’e hotu. Ida ne’e mak ita nia frakeza
inteletuál, sé ita nunka buka tuir maka tinan ba tinan ita nafatin ho dúvidas.
Ne’wduni ha’u fiar, hafoin ita asesu artigu ne’e, bele lori uito’an ba entende
netik sentidu loloos hosi fraze ida ne’e “Cogito, Ergo Sum”, maske labarak.
Descartes dala ida
hateten nune’e, banhira ita hakarak atu iha konkluzaun ida loloos hodi hetan
verdade ba buat ruma ka realidade sira, ka ita atu halo reflesaun Filozófika
maka ita tenki hahú estabelese métodu ida, ka iha linguajén simples dehan ita
tenki iha métodu ida hodi hala’o ita nia reflesaun filozófika. Tuir Descartes
métodu ida ne’ebé di’ak liu maka “dúvida”. Hanesan Descartes nia
hanoin ne’ebé Mondin, B. (1982) haktuir iha nia livru dehan nune’e: “[..] a dúvida é o método adequado para a
descoberta da verdade”. Métodu ne’ebé Descartes uza ne’e hanaran “Dúvida metódica[11]”.
Hahún ba métodu
ida ne’e, nia komesa observa realidade hotu liuhosi nia sentidu sira, no nia
konsidera realidade hotu ne’ebé mak iha ne’e la’ós realidade loloos, maibé
realidade bosok, banhira ita seidauk komprende didi’ak no loloos realidade
ne’e. Ba nia realidade ne’ebé loloos maka realidade ida-ne’ebé ita bele
komprende ho loloos. Nia dúvida ho realidade hotu ne’ebé ezisti, katak
realidade hotu ne’e laiha no sala, maibé hosi dúvida ba realidade hirak ne’e só úniku realidade ida ne’ebé nia labele
halo dúvida maka “nia hanoin” rasik. Nia dehan “orang bisa menyangkal segala sesuatu, namun ia tidak bisa menyangkal
keberadaan dirinya sendiri[12]”.
Signifika katak ita ou ema bele nega ezisténsia ba realidade hotu, maibé
ema rasik labele nega ninia ezisténsia.
Banhira ita hahú
dúvida ba realidade sira, ita komesa “hanoin” atu solusiona ka buka solusaun ba
dúvida sira ne’ebé ita iha. Tuir Descartes ita bele nega realidade hotu katak
realidade ne’e laiha no sala, maibé ita labele nega katak ita nia “hanoin” ne’e
laiha. Bainhira ita konxienti hodi hanoin katak realidade hotu ne’ebé ezisti
ne’e sala, iha momentu ne’e maka ita konxienti ita nia ezisténsia katak, ita
iha “hanoin”. Nune’e nia dehan “ha’u
hanoin maka, ha’u iha” ka liafuan seluk “Cogito,
ergo sum, ou iha lian Portugés dehan “eu
penso, logo existo[13]”.
Hosi ida ne’e ita bele konklui katak se ita la hanoin maka ita laiha.
Perguntas mak ne’e; Oinsá ho animál sira ne’ebé laiha hanoin, sira nia
ezisténsia iha ka la’e? Ka ita tenki nega katak karau, bibi, manu, fahi, busa
nst, sira ne’e laiha? Se ita dehan laiha, entaun sira baibain ita haree ne’e
saida fali?
Pergunta sira
hanesan ne’e sempre mosu iha ema hotu ne’ebé “seidauk” hatene intensaun loloos hosi
konseitu ne’ebé Descartes hatuur. Konseitu ne’ebé Descates haktuir la refere ba
“animál irasionál”(konseitu Aristóteles), maibé nia refere ba “animál rasionál”
(ema). Ha’u hanoin ita hotu komprende ida ne’e, tanba ne’e ita tenki onestu katak loos duni animál sira
hanesan haktuir iha leten sira laiha hanoin, só úniku animál “ema” maka iha
hanoin, ita labele nega ida ne’e!Tan ne’e maka sira (katak karau, bibi, manu,
fahi, busa nst) bolu animál irasionál
no (ema) bolu animál rasionál
(Definisaun Aristóteles nian). Maibé ita keta komprende sala mós katak konseitu
ne’ebé Descartes hatuur refere ba ema em gerál! Descartes la dehan nune’e! Mas
nia konseitu ne’e, nia hatu’ur refere ba
ema “individual” katak (ha’u rasik), sé ita boot karik, “ita boot rasik”. La’ós
uza konseitu ne’e hodi hatudu fali ba ema seluk, ne’e la’e! No Descartes la
hanoin nune’e! Signifika katak sé ha’u karik, ha’u mak hanoin kona-ba ha’u nia
an, nune’e mós ba ita boot. La’ós ha’u mak hanoin kona-ba ita-Boot, maibé
ita-Boot rasik maka hanoin kona-ba ita-Boot nia an. Ne’e mak Descartes ninia
intensaun loloos.
Ezisténsia hosi
“hanoin”, ne’e loos duni no verdade. Tanba ne’e Descartes simu ida ne’e no nia
konsidera (hanoin) mak prinsípiu
primeiru ba filozofia ne’ebé nia buka. Ne’eduni, tuir nia, “hanoin/rásio” no
“sentimentu” ita labele haketak hosi “ema” ida. Esénsia ka natureza loloos ema
nian mak “rásio” ka“hanoin” (res cogitans). No nia dehan, auto-konxiénsia (cogito) ne’ebé ita bele komprende ho di’ak no loloos ne’e maka
baze ba dezenvolvimentu Filozofia nian.
[1]PhD iha
Antropolojia no Psicólogo iha Area
Psicologia Clínica. Daudaun hanesan Docente iha Faculdade de Filosofia e Ciências
Humanas, Universidade Nacional Timor Lorosa’e (UNTL).
[2]Rasionalismo:
Korente pensamentu ida ne’ebé konsidera orijen husi ema nia koñesimentu maka
“Rasio” no la’os esperiénsia. Sinónimu husi liafuan ne’e maka “Empirismu”.
[4]Mondin, B, 1982.
Curso de Filosofia, vol.2,p. 71
[5]Iha idade Antiga
Filozófu sira sentraliza liu ba origem do Universo ka natureza no iha idade
medievál filozofu sira foco sia nia atensaun ba liu Maromak, no autoridade
igreja maka iha poder maximu.
[7]Tjahjadi L.
Petrus, simon: Petualangan Intelektual;
Konfrontasi dengan para filsuf dari Zaman Yunani Hingga Zaman modern, PT
Kanisius, 2004, p. 206.
[11]Mondin, B.
1982;Curso de Filosofia,Vol.2, p. 79.
[12]Tjahjadi L.
Petrus, simon: Petualangan Intelektual;
Konfrontasi dengan para filsuf dari Zaman Yunani Hingga Zaman modern, PT
Kanisius, 2004, p. 207
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