sexta-feira, 11 de agosto de 2017

MITO “CAVERNA” PLATÃO


MITO “CAVERNA” PLATÃO

 
Hakerek-na'in: Cesar F. Amaral, Estudante 40 ano FFCH-UNTL

Platão,  iha nia livru República iha pájina balun nia husik nia hanoin livremente hodi buka hatene tuir koñesimentu ne’ebé loloos (essência dos conhecimentos) ka natureza hosi koñesimentu . Nia hanoin kona-ba tema ne’e iha relevánsia ka naka’it ho nia hanoin ka nia teoria kona-ba dois mundos ka koñesidu ho naran mundo das ideias, ka ita bele hateten, nia buka tuir natureza koñesimentu tanba hetan influénsia hosi nia teoria mundo das ideias.
Hodi bele lori ema hotu entende kona-ba nia intensaun ne’e maka, Platão hamosu nia analojia ida-ne’ebé famozu liu iha filozofia klásika hanaran Mito ka Alegoria da Caverna (perumpamaan gua). Analojia famozu refere nia hamosu ho nia paradigma diálogu, maibé ita bele komprende hermenêuticamente sentidu rezumidu hosi dialógu refere hanesan haktuir;
“iha gruta ida-ne’ebé iha laran kompostu hosi ema barak, no ema sira ne’e prizoneiru sira-ne’ebé durante sira-nia moris tomak sira hela de’it iha gruta ne’e. Iha sira nia kotuk iha ahi ne’ebé lakan, no sira labele haree direitamente ahi lakan ne’e, tanba sira labele fila kotuk, nune’e sira só bele hetan de’it lalatak ka bayangan hosi saida mak akontese iha sira nia kotuk. Ema(mala’e) barak la’o iha ahi lakan nia oin ne’ebé lori ho sasan oioin no diferente. Hosi ne’e hamosu lalatak oioin iha didin lolon gruta nian. Tanba de’it prizoneiru hirak ne’e la konsege haree saida mak ema seluk(mala’e) sira kaer, no sira só haree de’it nia lalatak entaun sira konsidera no fiar katak saida mak sira haree hosi lalatak refere mak realidade loloos, no sira dehan, laiha tan realidade seluk hosi realidade ne’e. Maibé liu tiha loron hirak ne’e, ida hosi prizoneiru sira ne’e ema husik nia, no nia hahú sai hosi gruta refere hodi hateke ba ahi ne’ebé lakan. Hosi ne’ebá nia hahú hanoin katak, durante ne’ebé sira haree ne’e la’ós realidade loloos. No hosi ne’ebá mós ema hahú lori nia sai, no nia komesa hateke hetan loromatan no variadades beleza naturál. Hafoin ida ne’e, nia nafatin hanoin katak nia seida’uk hela iha realidade ida loloos, maibé kleur uito’an nia foin konxiente katak ne’e maka realidade loloos, no ida durante nia kapta ne’e lalatak hosi realidade loloos ne’e nian. Depois de ida ne’e nia fila-fali ba gruta laran, nia ba iha fatin ne’ebé ema kesi nia kolega sira ba. Nia hahú konta kona-ba saida mak nia haree hodi dehan, ida durante sira haree no konsidera realidade loloos ne’e lalooss, tanba saida mak sira haree ne’e, lalatak de’it no realidade loloos maka realidade iha gruta nia liur. Maibé nia kolega sira nafatin lafiar saida mak nia ko’alia no sira dehan, sorte sira ema kesi, karik sira mak livre sei oho ema ne’ebé halo livre sira. (Fraze ikus liu ne’e refere ba Sokrátes nia mate).  ” (República 514a-517c).

Alegoria da Caverna ne’e lori ka fó sentidu saida mai ita? No nia Signifikadu oinsá?

Hahún ba Mitos refere, iha ne’e ha’u hakarak halo nia interpretasaun tuir saida mak ha’u hatene no komprende ho konxientemente kona-ba analojia ida ne’e. Nune’e mós konfere ho signifikadu hirak seluk ne’ebé haktuir iha Livru balun ne’ebé ha’u asesu. Tuir saida mak haktuir iha Buku Pintar Sejarah Filsafat, 2013 hateten sentidu hosi analojia ne’e hanesan:
“Gruta ne’e konsidera hanesan mundu ne’ebé ema fó mai ita nia sentidu sira, ka mundu ne’ebé ita nia sentidu kapta. No Prizoneiru sira ne’e konsidera hanesan ema hotu-hotu. No mundu ne’ebé sira kapta iha gruta laran ne’e hanesan de’it reprezentasaun realidade reál, ka fotokópia hosi realidade loloos nian. Maibé ema barak nunka konxiente katak ne’e hanesan de’it kópia, maibé sira dehan saida mak sira hetan ne’e mak realidade loloos, no laiha tan realidade seluk. Nune’e iha ema ida ka rua hosi sira hotu ne’e hahú dúvidas katak realidade loloos ne’e la’os de’it kapta ho ita nia sentidu sira, no ema sira ne’e konsidera hanesan Filózofu. Hafoin ho terus, no esforsu tomak atu hetan realidade loloos no fim filózofu ne’e konsege hetan no hasoru duni loromatan ne’ebé bele fó naroman ba nia hodi bele haree no fihir realidade loloos. Loromatan ne’e konsidera hanesan simbólu hosi ideia ne’ebé di’ak liu (ideia do bem) ne’ebé fó ka transmiti koñesimentu kona-ba realidade loloos, no se laiha loromatan ka ideia do bem, laiha buat ruma maka ita konsege hatene. (Tradusaun ami nian, Rhaman, M. 2013, p. 115.)
Ema iha hakarak atu sai hosi gruta nia laran. Tanba tuir Platão ema ne’e eros. Eros ne’e hanesan forsa internál ema nian ne’ebé maka dudu no haruka nia sai atu ba hetan realidade loloos, ka ideia do bem. Ho eros ema book -an hodi buka tuir buat di’ak sira no esénsia ka natureza verdade nian, ou lialoos ida-ne’ebé loos liu.
Sorin seluk, ita bele halo análiza krítiku ho realidade ezistensiál ema nian iha vida lorloron. Dala barak liu ita nia hanoin no hakarak depende de’it ba ema seluk, no ita fiar katak saida mak ema seluk ko’alia ne’e mak loos liu. No dala barak mós ita fiar no tabele ba ita-nia kakutak katak saida mak ha’u haree no ko’alia ne’e mak loos liu. Maibé la’ós hotu-hotu halo hanesan ne’e, iha balun maka koko atu ke’e no su’ut tuir saida maka ema ko’alia, hodi buka hatene tuir hun hosi liafuan ne’e mak ida-ne’ebé. Iha ema balun mós koko atu ke’e tuir saida mak sira rona no haree. Hosi su’ut tuir ne’e dalabarak liu ema uza kestionamentu ka perguntas oi-oin hanesan; tanba sá, oinsá, iha-ne’ebé, sé mak halo, no perguntas seluk tan ne’ebé ser racional idaidak kestiona uza sira-nia modo de ser rasik. Iróniku uito’an maka bainhira ema ruma ke’e ka su’ut tuir realidade sira, dalabarak ema dehan nia halo-an, foti-an, soh tau, no seluk tan ne’ebé idaidak dehan tuir nia maneira de pensar ka maeneira de juizo. Maibé se ita refleta no análiza ba analojia ne’ebé Platão haktuir ne’e, ita konxiente katak nunka iha verdade ida-ne’ebé absoluta, signifika katak saida mak dadaun ita haree no hatene ne’e, sai de’it hanesan representasaun ideia perfeita iha imajen imperfeita nian.

Ne’eduni, ikus hakarak konklui de’it katak realidade ne’ebé Platão ko’alia ne’e maka realidade supra-sensivel ka realidade metafízika. No saida maka dadaun ita kapta ne’e, hanesan de’it reprezentasaun ideia perfeita ka kópia hosi realidade supra-sensivel nian. Tanba ne’e, hakarak dehan de’it katak lalika tabele demais ba ita nia koñesimentu, no koko atu deskobre realidade foun, uza ita nia koñesimentu nune’e lalabele sai Prizoneiru durante ita nia moris. Tan sokrátes dehan, “ema ne’ebé matenek maka ema ne’ebé hatene nia an rasik katak nia la matenek.” 

Referénsia

Rhaman, Arif Masykur. Buku Pintar Sejarah Filsafat Yogyakarta, 2013.
Mondin, Battista. CURSO DE FILOSOFIA; Vol. 1, PAULUS, 1982.










Nenhum comentário:

KONFLITU ENTRE ISRAEL NO PALESTINA: REVIZAUN BIBLIOGRÁFIKA

KONFLITU ENTRE ISRAEL NO PALESTINA: REVIZAUN BIBLIOGRÁFIKA R Ferreira Konflitu entre Israel no Palestina nu’udar konflitu ida-ne’ebé kle...