terça-feira, 28 de maio de 2024

KONFLITU ENTRE JOVENS IHA DILI: ESTUDU KAZU ENTRE PERÍODU 2023 NO 2024

KONFLITU ENTRE JOVENS IHA DILI: ESTUDU KAZU ENTRE PERÍODU 2023 NO 2024

 

Cesar Ferreira Amaral[*]


Sensus Populasaun 2022 relata, totál populasaun Timor-Leste (T-L) hamutuk, 1,341,737. Hosi hirak ne’e besik 70% konstitui hosi foin-sa’e sira, feto no mane.(INETL, 2022). Ida-ne’e, iha parte ida konsidera nu’udar rekursu potensiál no iha parte seluk nu’udar impedimentu ba dezenvolvimentu país, bainhira laiha investimentu sériu hosi estadu ba área dezenvolvimentu juventude.

Estadu T-L rekoñese foin-sa’e sira nu’udar sujeitu importante liuhosi hatuur iha lejizlasaun nasionál artigu-19 (Klosan sira) ne’ebé hateten; “1. Estadu foti no fó barani ba klosan no feto-raan sira, atu sira bele hako’ak metin unidade nasionál, bele harii fali, tuba no haburas nasaun ne’e. 2. Estadu sei halo buat hotu-hotu ne’ebé nia bele, atu tulun edukasaun, saúde, formasaun profisionál ba klosan sira”.(Konstituisaun, 2002). Provizaun ida-ne’e hatudu katak, estadu konsidera foin-sa’e sira nu’udar autór esensiál ne’ebé sei jere nasaun ne’e nia destinu iha futuru.

Kondisaun ideál hirak ne’e kontradóriu ho realidade atuál iha T-L. Dezenvolvimentu ne’ebé la balansu, halo foin-sa’e sira balun sei envolve iha konflitu ho nia razaun rasik. Tinan-tinan sempre akontese konflitu entre foin-sa’e sira. Sosiedade dalabarak prezume katak foin-sa’e hirak ne’ebé komete krimi sira, mai hosi organizasaun arte marsiál no rituál.

Hafoin tinan-22 ukun rasik-an, T-L sempre enfreta konflitu oioin. Realidade istórika haktuir, iha Abril-2006, Dili, sidade kapitál Timor-Leste, moris akontesimentu boot ida nu’udar violénsia koletiva, wainhira kontradisaun kona-ba tratamentu la hanesan iha forsas armadas laran nakfera no rezulta iha ema balun mate, uma besik 2,000 aat no ema besik na’in-150,000 sai dezlokadu. (Leste, 2008).

Konflitu kontinua akontese, bainhira hakat liu krize maun-alin iha 2006, entre lorosa’e no loromonu. Supozisaun katak, konflitu hirak ikus ne’e akontese tanba diferente arte marsiál no rituál mós iha kazu sivil balun, hanesan hada’u malu rai no hela-fatin. Polisia Nasionál Timor-Leste (PNTL) rejista kazu konflitu, iha juñu-2021 hamutuk  na’in-316. (Policia Nacional, 2021). Kazu hirak ne’e la klasifika ba tipu kazu saida, no mós la esplika sé mak komete kazu krimi hirak ne’e no tanba sá?

Entretantu, peskizadór Australianu, James Scambary et.al, iha sira-nia peskiza kona-ba Konflitu no Reziliénsia iha Perumdis, Comoro, konklui katak violénsia iha Dili ne'e kompleksu tebes, liu-liu tanba sentralizasaun no migrasaun ba foin-sa'e sira husi área rurál ba urbanu, ne'ebé rezulta ambiente urbanu íbridu (over urbanization) ida-ne'ebé mós lori konsekuénsia no hamosu konflitu barak. James mós ko'alia kona-ba fatór barak ne'ebé kauza konflitu sosiál hanesan ki’ak, populasaun barak liu, etnias ne’ebé kahur-malu no estrutura sosiál ne'ebé la estavel (diskripánsia sosiál).(Murray et al., 2010).

Iha estudu anteriór balun, liuliu estudu sosiál kontemperáneo, nu’udar ezemplu ida, estudu ida hosi Brazil, kona-ba violénsia urbanu (Paloma, 2024) hatudu katak violénsia ne'ebé aumenta tanba problema sosiál oioin hanesan: ki’ak, dezempregu, problema jenétiku no implementasaun lei ne'ebé fraku. Estudu ida-ne'e, ladún diferente dook hosi rezultadu peskiza ne'ebé publika husi Komisaun Anti-Korrupsaun (KAK) Timor-Leste iha tinan kotuk (2023), ne'ebé hateten  ki’ak no dezempregu nu’udar problema prinsipál iha Timor-Leste.

Kona-ba violénsia, Max Weber, iha ninia teoria “A Política como vocação ”(Weber, 1968) hateten, Estadu iha relasaun íntimu ho violénsia. Estadu iha podér (lejítimu, karismátiku, tradisionál) hodi kontrola violénsia. Se violénsia nafatin akontese, signifika estadu tama ona iha kondisaun frajil.  Iha sentidu ida-ne'e, estadu dala barak husik violénsia la ho pena/kastigu ruma no kriminaliza ho prosesu kleur. Aleinde ne’e, pena ne'ebé fó ba kriminozu ida nia todan la hanesan ho krime ne'ebé komete. La’ós de’it hirak ne’e, ita bele haree kazu barak seluk ne’ebé PNTL atua la respeita prezunsaun inosénsia, no dalabarak halo extra judicial killing (pembunuhan diluar hukum).(Amaral, 2022).

Sorin seluk, abut hosi violénsia iha país ida kauza hosi organizasaun sira-ne’ebé servisu hodi naran orden estadu nian, iha kotuk iha intentasaun seluk ne’ebé influénsia hosi grupu no organizasaun. Situasaun hirak ne’e, fó estímulu ba kriminozu sira atu hakarak no iha forsa liután hodi komete violénsia, provoka malu, no idaidak buka justisa ho dalan rasik.

Iha estudu ida-ne’e, autór buka komprende ho detallu kona-ba konflitu sira mak akontese iha Períodu ikus ne’e, liuliu iha tinan-2023 no 2024, iha Dili. Utiliza Conflict Analysis Tools  (ABC Triangle, Conflict Tree, Conflict Mapping, no Bombay) hodi analiza isu, autór, kauza, no sekuénsia sira ho akontesimentu.(Building, n.d.; Mason & Rychard, 2005).

Attitude, Behavior and Context (ABC triangle) tuir (Cyrenians, 2015) konsidera nu’udar ferramentu ida-ne’ebé dezenvolve hosi Jhon Galtung, ho objetivu halo analiza ba konflitu ruma relasiona ho saida mak ita bele haree (vizivel) hanesan hahalok sira (deklarasaun, ofensa, insultu, atake) no atitude (prejudices, perspetiva, sentimentu, fiar) no mós kontestu sira ne’ebé invizivel (polítika, kultura, ekonomia no antesedensia istórika).

Nu’udar ezemplu, akontesimentu ne’ebé akontese iha Beto Tasi, akontese atake malu, ofensa, ho hasai liafuan mál ba malu entre parte (diskonfia entre arte marsiá sira PSHT no KERA SAKTI). Iha fotografia no vídeo balun ne’ebe partilla hatudu, akontesimentu refere rezulta sunu motorizada ida, tuda-malu no na’in ida kanek iha ulun. Iha kontestu kulturál nian, ida-ne’e akontese tanba diferente kultura organizasaun. Tuir dalalia ho PNTL ida hateten akontesimentu ida-ne’ebé akontese iha Beto, ne’e “bainhira komunidade balun hosi Beto Tasi ba hakoi-mate, fila hosi hakoi-mate mak deskonfia grupu balun hosi KERA SAKTI halo asaltu, nune’e rezulta parte rua halo konflitu”. Daudaun ne’e PNTL balun destakadu ona iha fatin refere. 

Hosi analiza ai-hun konflitu, (Conflict Tree Analysis) deskobre katak, konflitu ne’ebé akontese la’ós simplesmente diferente arte marsiál ka rituál (kultura organizasaun), ka hatún malu, abuzu alkohol, frustrasaun tanba la eskola maibé iha kontestu seluk ne’ebé nu’udar kauza boot, liuliu kontestu ekonomia no polítika. Podér ekonómiku ne’ebé la balansu, ki’ak, dezempregu sistemátiku, inklui desizaun polítika sira ne’ebé la konsege to’o ba povu ki’ik sira iha foho ne’ebé afeta ba urbanizasaun boot iha Dili, nu’udar kauza esensiál. Ita bele konfere Buletin Fundasaun Mahein  nian kona-ba “Urbanizasaun no Seguransa: Dili sentru Konflitu”” ne’ebé hateten […] migrante lokál sira ne’e maioria kompostu husi juventude ne’ebé ikus mai hamosu konflitu sosiál hanesan hada’u malu hela fatin, rai, involve iha grupu geng, dezempregu sistemátika, no seluk tan(Fundasaun Mahein, 2013). Urbanizasaun ka migrante internál mós fó risku ba sira atu monu ba violénsia urbana nian, krime no hetan moras seksuál. (SEJD, 2016).

La’ós de’it hirak ne’e, rezultadu survey balun hosi Alumni Parlamentu Foinsa’e Timor-Leste (APFTL) ho Sekretária Estadu Juventude no Desportu (SEJD) hatudu katak “joven sira konsidera arte marsiál hanesan organizasaun ida-ne’ebé sira bele envolve-an, kompara hanesan atividade desportu ida.”(APFTL & SEJD, 2021).

Fatór xave seluk ne’ebé kontinua influénsia maka’as ba norma no prátika sosiedade ohin loron nian maka populasaun Timor-Leste nia esperiénsia konflitu pasadu. Rezultadu ida hosi konflitu maka ema barak kontinua haree violénsia entre feen-laen, inan-aman ho oan, hanesan buat ne’ebé normál tiha de’it. Nune’e, “normalizasaun violénsia” ne’e fatór importante ida-ne’ebé influénsia ba joven sira-nia hahalok ohin loron.(Fundasaun Mahein, 2024).

Sekuénsia hosi akontesimentu hirak ne’e la mesak. Hanesan haktuir leten, kronolojia akontesimentu sira, ligadu konflitu, kleur ona. Dezde kedas, Timor-Leste nu’udar Timor-Portugés (1515-1975), Timor Timur (1975-1999), akontese nanis konflitu sira; entre kolonializadór no povu Timor, no Timoroan ho Timoroan. Sekuénsia akontesimentu iha sidade Dili mai hosi violénsia koletiva ne’ebé nakfera iha okaziaun balun durante dékada neen ikus ne’e nia laran: iha tinan 1942, 1975, 1980, 1999, 2002, 2006 no 2007.(Murray et al., 2010).

Akontesimentu hirak ikus, hanesan kazu Beto Tasi, difisil tebes halo identifikasaun ka halo mapeamentu ba konflitu (Conflict Mapping). Bele de’it halo supozisaun katak akontese entre arte marsiais sira (labele identifika, tanba iha hela prosesu investigasaun hosi PNTL). Maski nune’e supozisaun hirak ne’e bele la loos, tanba Governu Konstitusionál XIX, liuhosi Rezolusaun Governu n.º 45/2023, hosi loron 10 fulan-novembru, halo ona suspensaun ba ensinu, aprendizajen no prátika artes marciais no rituais iha territóriu nasionál tomak, durante fulan-6. Rezolusaun ne’e mosu tanba haree ba tensaun konflitu ne’ebé aas iha tinan hirak ikus.(Rezolusaun Governu, Nú 45/2023 10 de Novembro).

Entretantu, haree kona-ba sira-nia posizaun, interese no hakarak, ita bele prezume pozisaun parte rua nian, idaidak defende sira-nia organizasaun no mós ódiu no vingansa ba malu. Atu hateke kle’an presiza no interese parte idaidak nian, ida-ne’e presiza entrevista ka observasaun partisipatóriu ruma, ho aprosimasaun kualitativu no interdisiplináriu. (Dr. J.R. Raco, M.E., 2010). So, ho de’it analiza no observasaun jerál la natoon hetan no hatene ho fundamentu sira-nia interese no hakarak, inklui sira-nia posizasaun.

Maski nune’e, la signifika ita konsidera konflitu ne’ebé akontese fila-fila iha kapitál nasaun to’o de’it iha konflitu entre grupu arte marsiál no rituál sira. Tuir hakerek-na’in nia análize katak, konflitu ne’ebé akontese ne’e nu’udar de’it sintomas ida, hosi problema estruturál seluk ne’ebé akontese iha T-L durante dekada rua liu, hafoin independénsia. Ida-ne’e presiza tebes investimentu no intervensaun sériu hosi estadu (governu) ba poblema estururál sira; ki’ak, dezempregu, urbanizasaun ne’ebé aas, edukasaun, ekonomia ne’ebé sentralizadu, dezenvolvimentu polítika ne’ebé la balansu (diskriminatóriu) no seluk tan. Nu’udar ezemplu ida hosi dezempregu, ita bele observa, normalmente otas foin-sa’e sira, hakarak barak, liuliu gasta osan-barak hodi hakonu sira-nia nesesidade, tuir ritmu no estilu sékulu atuál, maibé problema dezempregu halo sira laiha rendimentu natoon no afeta ba sira la atinji sá mak sira hakarak, nune’e eskala frustrasaun joven sira aumenta sei sai efeitu ba konflitu no problema sosiál sira seluk.

Hosi ideia hirak iha leten, konklui katak, konflitu entre foin-sa’e sira iha leten la’ós tanba diferensa arte marsiál ka rituál, maibé kauza hosi problema boot no estrurál seluk. Estadu iha papel krusiál atu hala’o nia misaun lulik ne’ebé konsagra iha Konstituisaun RDTL artigu 06o jucnto artigu 19o. Hadi’ak mekanizmu atendimentu sira hotu ba foin-sa’e sira, rezolve konflitu ho dalan pasífiku, justu no respeita direitos humanos. Rekomenda mós ba parte hotu, atu halo estudu kle’an ba konflitu sira iha Timor-Leste, nune’e bele tulun nu’udar referénsia ba desizaun sira iha tinan hirak mai.

 




[*] Docente Universidade Nacional Timor Lorosa’e.

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