ANÁLIZE EZISTÉNSIA TRABALLADÓR INFANTIL IHA TIMOR-LESTE:
DEZAFIU NO
SOLUSAUN[1]
Diskusaun kona-ba Direitu Labarik sira-nian desde kedas
iha Sékulu-XVII. Ema barak hanoin katak, labarik sira-nia kondisaun hanesan ho
ema-boot/ema adultu sira. Ema oferese servisu todan ba labarik sira no uza sira hola parte iha funu-boot
sira no servisu todan seluk, ne’ebé ema konsidera baibain/normál iha momentu
ne’ebá. Hafoin iha tinan-1800, iha rejiaun Europeia hahú iha rekoñesimentu ba
direitu labarik nian liuhosi introdús lei laborál no lei ensinu obrigatóriu
hodi fó protesaun ba labarik[3].
Hafoin iha tinan-1990 mak Konvensaun internasionál ba direitu labarik tama iha vigór.
Timor-Leste restaura tiha nia ukun rasik-an iha
tinan-2002, introdús no rekoñese kedas direitu ba labarik sira-nian iha
lejizlasaun nasionál Konstituisaun Repúblika Demokrátika Timor-Leste
(K-RDTL-2002), ne’ebé hatuur atensaun másimu ba direitu labarik sira-nian iha
artigu 180 (Protesaun ba Labarik-oan sira), no mós ratifika
lei internasionál Konvensaun ba Direitu Labarik (abril, 2003) inklui Protokolu
opsionál rua kona-ba envolvimentu labarik iha konflitu armadu no mós
fa’an-labarik, prostiuisaun labarik no pornografia ba labarik (abril,2003).
Lejizlasaun hirak ne’e iha valór vinkulativu, ne’ebé bele orienta ema hotu hodi
fó protesaun espesiál ba direitu labarik sira-nian.
Sensus Populasaun Timor-Leste nian (2015) hatudu katak,
populasaun na’in-421.655 mak idade labarik (hosi tinan-5 to’o 17). Hosi totál
labarik sira mensionadu, tuir rezultadu estudu nasionál traballu (2016) hatudu
katak maioria mak hala’o servisu sira kmaan to’o todan ne’ebé afeta ba sira-nia
edukasaun, saúde, dezenvolvimentu sosiál no psikolójiku. Hosi totál ne’e,
labarik na’in-67.688 (16,1%) mak envolve iha atividade ekonomia informál hodi
tulun ba hasa’e rendimentu família nian[4].
Haree ba realidade hirak ne’e, APFTL halo diskusaun
mensál relasiona ho temátiku mensionadu hodi hatene nia kauza loloos, inklui
dezafiu sira no mós aprezenta solusaun no rekomendasaun adekuadu balun, hodi
tulun entidade kompetente no relevante ba solusiona problema hirak ne’e, nune’e
bele tau as direitu labarik sira-nian no labarik hotu bele moris iha vida
ida-ne’ebé dignu, saudavel no protejidu.
Haktuir iha Timor-Leste nia Lei
Traballu, LEI N.º 4 /2012, 21 Fevereiru, Artigu 5, alinea z, hateten “traballadór
maka ema ne’ebé halo servisu tuir autoridade no diresaun empregadór nian
liuhosi remunerasaun;[5]. Iha dokumentu refere la introdús kona-ba definisaun ba
traballadór infantil, maibé bele komprende katak traballadór infantil refere ba
labarik ho tinan-18 mai kraik ne’ebé hala’o servisu iha fatin ida ka espasu
determinadu balun.
Tuir Lei Internasionál Traballu no Lei Traballu
Timor-Leste nian[6],
idade-15 nu’udar idade mínimu ba servisu (permite adaptasaun tuir sirkunstánsia). Bele mós hasa’e ba idade-18 karik servisu todan
liu (hanesan servisu iha ró-tasi ka indústria boot sira). Bele mós hatuun ba
idade-14 karik servisu ne’e justifikavel ka servisu kmaan[7]
, maibé labele interfere labarik nia edukasaun, saúde no dezenvolvimentu sosiál
ka psikolójiku.
Iha ita-nia lei traballu konsidera mós Traballadór-Estudante
(Artigu 76.º) fó protesaun
ba traballadór-estudante no konsidera
traballadór-estudante maka traballadór ne’ebé tuir nivel ensinu ofisiál sasá de’it ka ekivalente
ho saida maka órgaun
Governu kompetente rekoñese.
Haree ba definisaun hirak ne’e, kontestualiza ba
situasaun Timor-Leste nian, iha prezume katak ezisti traballadór infantil iha
ita-nia rain. Rezultadu peskiza/estudu lubuk ida hatudu katak, labarik barak
mak hala’o servisu kmaan to’o todan iha ita-nia rain. Hanesan rezultadu balun
ne’ebé jornalista diligente hetan atravéz entrevista ho responsavel Instituto para a Defesa dos Direitos da
Criança (INDDICA) katak, hosi 2016 to’o 2022 labarik mais (+)
de 52.000 mak submete ba traballu infantil[8]. Hosi dadus hirak ne’e la konsege klasifika tuir tipu
servisu mak labarik sira halo. Dadus hirak ne’e ladún dook malu ho saida mak
Komisaun Nasionál Traballu Infantil aprezenta iha tinan-2022.
Haree ba dadus hirak ne’e, ami konsidera nu’udar asuntu sériu
ne’ebé presiza diskuti no eziji ema hotu servisu hamutuk hodi solusiona. Nune’e
iha diskusaun, ami identifika mós kauza prinsipál no sekundária sira-ne’ebé
afeta ba labarik ida halo servisu (ez. Hanesan fa’an-sasan iha dalan-ninin, ka
servisu seluk hanesan iha to’os/natar, no seluk tan). Kauza prinisipál hosi
traballadór infantil mak, família ki’ak/probreza ne’ebé afeta direta ba família
nia rendimentu loroloron. Iha mós kauza sekundária sira mak hanesan, Inan-aman
mak haruka atu halo servisu, rendimentu família la sufisiente, labarik balun
laiha inan-aman, balun la eskola, para eskola, labarik-na’in hakarak (tanba
ransu ho kolega seluk), maneira hanoin/modo
de pensar inan-aman ne’ebé hanoin katak labarik servisu ne’e normál, inan-aman
nia koñesimentu no nivel eskola mínimu ka la eskola nune’e ladún fó importánsia
ba sira-nia oan, saláriu mínimu (ba família sira-ne’ebé mak kuantidade
família-boot, saláriu refere labele sustenta moris) no mós supozisaun balun
hateten katak, kauza ida seluk hosi ida-ne’e mak, grupu balun mak haruka
labarik sira halo servisu, tanba bainhira sira fa’an hotu sira-nia sasan, sira
fila bá uma iha ema ruma (la’ós sira-nia inan-aman) mak rekolla osan hosi sira.
Haree ba kauza hirak ne’e, tuir Konvensaun Internasionál
Direitu labarik (1990), Estadu iha obrigasaun atu proteje no tau matan ba
labarik sira-nia direitu, hanesan direitu ba sáude, edukasaun no
dezenvolvimentu sosiál ka psikolójiku. Ho devér ida-ne’e, estadu iha
responsabilidade boot hodi solusiona kauza hirak identifikadu no nafatin
konsidera interese di’ak liu labarik sira-nian tuir direitos humanos.
Saida mak INDDICA no Instituisaun relevante balun halo
liuhosi semináriu, desiminasaun informasaun, taka panfletu , baliho, inklui
mekanizmu seluk ne’ebé halo ba konsiensializasaun, ami haree no hanoin katak la
solusiona kauza hirak ne’e, tanba la konsidera saida direitos humanos dehan
“interese di’ak liu ba labarik[9]”.
Ezemplu konkretu ida mak, ideia ida kona-ba atu halakon labarik sira
fa’an-sasan liuhosi labele sosa labarik sira-nia sasan. Ida-ne’e nu’udar
solusaun ida-ne’ebé la solusiona kauza sira, maibé aumenta tan problema seluk.
Labarik nia sasan la folin, fila bá uma nia inan-aman baku ka hirus, ne’ebé
afeta ba labarik ida nia problema fíziku no psikolójiku. La’ós de’it ida-ne’e,
ezemplu seluk maka output servisu INDDICA nian ida, ne’ebé to’o de’it iha
konsiensializa inan-aman no ema hotu hatene kona-ba direitu labarik nian.
Ida-ne’e mós la rezolve, tanba ami konsidera labarik sira hala’o atividade sira
mensionadu la’ós inan-aman no labarik
sira laiha konxiénsia, maibé problema estuturál no sosiál seluk ne’ebé afeta ba
ida-ne’e, hanesan ki’ak ne’ebé to’o oras ne’e estadu la rezolve, maski
governasaun ida troka governasaun seluk (lee
relatóriu Banku Aziátiku[10]).
Razaun lubuk ida ne’ebé ami hetan hanesan saida mak
Komisaun Nasionál Direitu Labarik (KNDL), oras ne’e bolu INDDICA dehan “rekoñese seidauk bele rezolve problema traballu apoiu família tanba seidauk
iha lei no mekanizmu própriu ne’ebé fó kompeténsia ba KNDL hodi atua situasaun
sira-ne’e[11]. INDDICA mós
rekoñese katak kauza prinsipál mak ki’ak ka rendimentu mínimu, maibé
aprosimasaun ba solusiona kauza ne’e la aserta ka apropriadu ba hamenus ki’ak,
mas buat seluk, hanesan bandu labarik labele viajen hosi Oekusi mai Dili,
labele sosa labarik sira-nia sasan nst.
Haree ba situasaun hirak ne’e, ami hanoin katak Estadu
iha devér boot liu ba solusiona problema estruturál no sosiál sira ne’ebé
inan-aman no labarik sira hasoru. Rezolve ki’ak no mukit, hasa’e rendimentu
familiár, edukasaun ba família, halo fiskalizasaun konkreta ba ezekusaun lei
sira, aselera aprovasaun/promulgasaun ba lei protesaun labarik no foin-sa’e iha
perigu, no mós ba INDDICA inklui instituisaun relevante sira (Komisaun Nasionál
Traballu Infantil) no sira seluk, presiza hatuur Planu Estratéjiku no Planu
Asaun Anuál ida kontestualizadu no apropriadu tuir kondisaun moris labarik
sira-nian, no nafatin tau as no konsiderasaun ba interese di’ak liu labarik
sira-nian. Atu nune’e labarik hotu bele halo servisu no atividade seluk iha
protesaun nia laran no goza sira-nia direitu ho dignidade.
Ami mós apoiu servisu sira-ne’ebé tulun labarik ba
sira-nia dezenvolvimentu pesoál, hanesan ajuda inan-aman hein kios/loja (iha
tempu inan-aman la prezente,) no mós servisu kmaan seluk ne’ebé la interfere
sira-nia edukasaun, saúde no dezenvolvimentu sosiál ka psikolójiku. Ida-ne’e
nu’udar estimúlu di’ak ba dezenvolvimentu labarik nian (lee teoria Skinner). Importante mak labele lori labarik sira ba
servisu ho forma piór, inklui sai atan (eskravatura), fa’an-ema (tráfiku umanu),
seks komersiál, atan ba tusan (ekravidaun dívida) no atividade komersiál seluk.
No konvensaun kona-ba servisu ho forma piór ba labarik bandu atividade hirak
ne’e.
Nafatin hanoin katak, Timor-Leste ratifika ona konvensaun
direitu labarik ne’ebe estabelese prinsípiu importante haat (4); 1. Laiha
Diskriminasaun, 2. Interese di’ak liu ba labarik, 3. Sobrevivénsia no dezenvolvimentu ba labarik
no 4. Respeitu labarik sira-nia
opiniaun no direitu partisipasaun. Konvensaun ne’e mós koloka direitu no
devér (papél/responsabilidade) iha parte tolu (3): 1. Estadu iha obrigasaun/devér hodi tau matan ba direitu labarik
sira-nian, 2. Labarik nu’udar na’in
ba direitu, no 3. Inan-Aman, iha papél ba proteje oan
sira no mós nu’udar na’in ba direitu (bele foti desizaun ba direitu labarik
sira-nian).
Referénsia sira
Dadus
KNDL, Labarik 300 Envolve iha Traballu Apoia Família – Lais, Atuál &
Konfiável – Hatutan.com asesu
loron 17 Mar. 23.
Dadus
Traballu Infantíl Hatudu 58,4%, Labarik Sira Halo Serbisu Hodi Hasae Rendimentu
Uma Laran | Neon Metin Online
asesu iha loron 17 Mar. 23.
Timor-Leste: Poverty | Asian Development Bank
(adb.org) , asesu iha loron 18
Mar. 23.
Manuál Introdusaun Direitus Umanus iha Sudeste Aziátiku, AMI-NIA DIREITUS UMANUS, AMI-NIA FUTURU,
(edisaun tetun) Global Campus Direitos Humanos, Venice Itália, 2022.
Sensus Populasaun Timor-Leste nian (2015)
República Democrática de Timor-Leste, Konstituisaun RDTL, 2002,
República Democrática de Timor-Leste, Konvensaun Internasionál Direitu Labarik
(1990), 2003.
República Democrática de Timor-Leste, Lei traballu, LEI
N.º 4 /2012, 21 Fevereiru.
[1]
Rezultadu Diskusaun
Semanál Alumni Parlamentu Foinsa’e Timor-Leste, realiza iha loron 17
fulan-Marsu, 2022.
[2] Timor-Leste:
Poverty | Asian Development Bank (adb.org) , asesu iha loron 18
Mar. 23.
[3] Modulu Introdusaun ba
Direitus Umanus iha Sudeste Aziátiku (2022), edisaun tetun, p. 89.
[4] Dadus Traballu Infantíl Hatudu 58,4%,
Labarik Sira Halo Serbisu Hodi Hasae Rendimentu Uma Laran | Neon Metin Online asesu iha
loron 17 Mar. 23.
[5] Kontrapartida
ne’ebé maka traballadór iha direitu, tuir kontratu servisu hosi akordu koletivu
ka uzu nian hodi halo servisu ne’ebé inklui mós saláriu baze no prestasaun
hirak seluk ho karáter regulár no periódiku be halo iha osan ka espésie.
[6] Artigu 68.º Lei traballu TL Idade mínima hodi admite ba servisu,
nú.1.
Idade mínima ne’ebé admite hodi halo servisu maka tinan-15.
[7] Artigu 69
º lei traballu TL define Servisu kmaan maka atividade
sira-ne’ebé konstitui hosi tarefa simples no definidu, ne’ebé presupoin
koñesimentu elementár no la ezije esforsu fíziku no mentál be hamosu risku ba
saúde no dezenvolvimentu menór nian no ida-ne’ebé la prejudika estudu no
partisipasaun iha programa sira formasaun profisionál, ne’ebé Governu aprova
tiha ona.
[8] Dadus hirak ne’e,
Jornalista Diligente aprezenta durante diskusaun ho APFTL, loron 17 Mar. 23.
[9] Interese di’ak liu ba labarik nu’udar prinsípiu importante ida hosi
Konvensaun Internasionál Direitu Labarik, junto Direitos Humanos, ne’ebé
hateten “bainhira halo desizaun ba labarik, labarik nia interese di’ak liu
tenki sai kritéria importante”.
[10] Timor-Leste:
Poverty | Asian Development Bank (adb.org) , asesu iha loron 18
Mar. 23.
Nenhum comentário:
Postar um comentário