Perspetiva Emansipasaun
Feto iha TL- Ohin no Futuru: Selebrasaun Loron Mundiál Feto
Loron 08 fulan-marsu,
iha istória globál koñesidu nu’udar loron mundiál ba feto. Feto sira iha mundu
tomak selebra eventu istóriku ne’e hodi relembra no refleta hikas akontesimentu
ka luta feto traballadór sira-nian ba fábrika
ne’ebé hakores ho tradisaun protesta no ativizmu polítiku, iha inísiu tinan-1903
to’o 1910. Ativista feto barak mosu iha momentu ne’ebá hanesan, Clara
Zetkin no sira seluk. Kontribuisaun
Zetkin nian iha momentu ne’ebá la’ós
de’it tulun traballadór feto sira hodi hamosu loron internasionál feto, maibé
mós nia fó-korajen ba nia feto-maluk sira katak emansipasaun feto mak, feto
tenke hola parte direta iha produsaun hodi hasees tiha kapitalizmu[2].
Luta feto sira-nian
ne’e akontese tanba, osan-na’in sira tenta hafahe sira-nia servisu tuir sira
identidade; rasa, seksu, no en-jerál servisu feto nian haree liu de’it fábrika tekstil, manufatura no servisu doméstika
ne’ebé halo sira terus. Kondisaun ida-ne’e lori feto sosialista sira barak
hanoin katak feto tenke iha direitu ba hili no partisipa direta iha vida
polítika hodi bele foti desizaun polítika ba sira-nia kondisaun.
Parte seluk, kondisaun sosiedade nian iha tempu ne’ebá fó
mós influénsia ba feto sira luta ba sira-nia direitu. Iha Europa, Inglatera,
Amérika inklui Austrália feto sira hala’o kampaña ba direitu hili no eleisaun
jerál, simples liu sira luta partisipasaun feto nian iha vida polítika. Feto
sosialista balun hanoin katak ezijensia ba direitu feto nian ida-ne’e ladún
importante. Ba sira importante liu mak halakon tiha direitu privatizasaun ba bens sira, hafoin luta ba ida-ne’e. Maibé
feminista sosialista sira hanesan Clara
Zetkin, Alexandra
Kollontai hanoin katak ida-ne’e nu’udar luta importante, ko-relasaun no labele
hafahe hosi luta sosializmu nian.
Asaun hirak ne’e to’o iha pontu
kulminante ida hodi Clara Zetkin rekomenda ba nia feto maluk sira (feto
traballadór) hodi hamosu loron mundiál ba feto, nune’e feto sira bele fokus
de’it iha loron ida, hodi luta ba emansipasaun feto no liuliu eziji feto nia
direitu, ida-ne’ebé proposta ne’e hetan aseitasaun iha konferénsia internasionál
ne’ebé partisipa hosi feto mai hosi nasaun-17 iha mundu no reprezentante
traballadór sira, Partidu sosialista balun, reprezentante membru parlamentu
hosi nasaun balun nst.
Iha Índia, iha feto
revolusionária ida-ne’ebé preokupa kona-ba direitu feto no ambiente (ekolojia) ka “eko-feminizmu”. Feto ne’e mak Vandana Shiva. Nia preokupa kona-ba degrasaun ambientál ne’ebé fó-impaktu
ba sosiedade, partikulár liu ba feto sira; Hanesan ezemplu fábrika pestisida
ida-ne’ebé husik sai “gás venenu/racun”
kuaze tonelada-40 iha Bhopal, Índia, ne’ebé hamate ema rihuntolu
(3000) liu no ema rihun atushaat (400.000) liu ne’ebé hetan impaktu mós, no
karik mate hafoin liutiha akontesimentu ne’e, maioria feto sira mak sofre; Kankru
susun, oan sira hetan “gangguan syaraf /
doenças nervosas” ne’ebé impaktu hosi inan nia susu-been nst[3].
Shiva inisia ninia hanoin hosi
nia preokupasaun ba ideolojia feminizmu nian ne’ebé besik lakon hosi komunidade
no mós movimentu feminizmu rasik. Nia haree katak kuaze feminista barak mak uza
prinsípiu maskulinidade produtu pensamentu sira ne’ebé mai hosi osidentál iha
sira nia prinsípiu luta. Shiva hatete tuir loloos movimentu feminizmu sira mak
defende ideolojia feminizmu nian, maibé uza fali prinsípiu maskulinidade iha
sira nia baze luta[4].
Ida-ne’e inspira Shiva hodi hatuur filafali orjinalidade luta feminizmu nian.
Iha Timor-Leste,
iha luta libertasaun pátria nian iha feto revolusionária lubuk ida-ne’e luta
hasoru esplorasaun no kolonializasaun hosi kolonializadór Portugál no invazór Indónezia,
hanesan, Eroina Rosa Bonaparte [naran revolusionária “Muki”], Mario Tapó no
eroina sira seluk, ne’ebé sakrifika sira-nia vida ba indepéndensia nasionál. Iha TL nia istória luta, feto sira hetan
dupla no tripla esplorasaun ba sira-nia direitu. Iha uma família hanoin katak
feto iha de’it dapur, iha liur sosiedade sira hanoin no hateten feto labele
halo servisu mane nian, nst. Kolonialiadór uza ita nia feto sira ba traballadór
forsadu, halo violasaun no esplorasaun durante servisu nst.
Feto revolusionária
sira, Zetkin (globál), Shiva (rejionál) no Eroina Rosa Muki & Maria Tapó (nasionál/lokál).
Feto hirak ne’e reprezenta feto revolusionária lubuk ida-ne’ebé la konsege
haktuir hotu sira nia luta iha espasu ne’e.
Luta mak sira
na’in-hirak hatudu indika feto nia aten-barani no matenek hodi defende sira-nia
direitu no nasaun nia direitu; Luta ba justisa; igualdade iha jéneru, luta ba
halakon esplorasaun no dominsaun mane nian iha sosiedade, pensamentu stereotype, pensamentu patriarkál &
maskulinidade sira no dominasaun kapitalizmu nian ne’ebé gosta sobu ambiente ho
razaun dezenvolvimentu no esplorasaun ba servisu-na’in sira.
Iha TL, ativista
igualdade jéneru, movementu feto no sosiedade sira luta to’o de’it iha
rekoñesimentu ba direitu feto nian iha esfera públika; Ezemplu oferese oportunidade ba feto iha
servisu fatin, asesu livremente ba instituisaun públiku sira no la konsege
identifika no ke’e kle’an kona-ba pensamentu maskulinidade hanesan Vandana
Shiva haktuir.
Konxiente katak,
siénsia no koñesimentu sira ne’ebé ohin loron timoroan sira, inklui mundu konsumu
maioria mai hosi rejiaun osidentál. Indikadór ba ida-ne’e mak bele hetan hosi
matenek-na’in famozu sira-ne’ebé prense sira-nia koñesimentu durante períodu
naruk, hosi kedas idade antiga to’o ohin loron maioria mane (Tales, Anaximenes,
Anaximandro, Sokrátes, Platão, Aristóteles, Santo Agustinho, São Tomas Aquino,
Hegel, Marx, Einstein, Hawking, Wittgenstein, Adam Smith, Max Weber, Emile
Durkheim, nst) hotu-hotu kuaze domina
hosi “mane”.
Iha Timor-Leste,
iha kargu públiku no polítiku sira domina hosi mane (bele hanoin de’it kargu
Prezidente Repúblika, ne’ebé iha istória independénsia besik tinan-20 seidauk iha
feto ida okupa kargu ida-ne’e). Ida-ne’e nu’udar indikadór ida hosi sira seluk
kona-ba mane okupa kargu polítiku no públiku sira.
Feto maioria nia
hanoin sei domina “maskulinidade” nune’e mós ho sosiedade. Sosiedade sira fó
oportunidade ba feto okupa kargu sira iha espasu públiku (ida-ne’e hakonu de’it
direitu sidadaun ida nian,) no iha espasu privadu (uma) sira nafatin koloka
“mane” iha pasu dahuluk, la’ós pasu hanesan. La konsege hateke kle’an liu, iha
“prinsípiu” no “formasaun pensamentu”.
Iha alternativu
seluk mak, sosiedade tenki matenek atu fó krítika ba pensamentu maskulinidade
sira; patriarkál, dominasaun kapitalizmu nian iha siénsia, ekonomia, teknolojia,
polítika nst ne’ebé implisitamente halo esplorasaun ba natureza feto nian. Krítika
no fó alternativa seluk ba siénsia sira ne’ebé nakonu ho pensamentu mane nian (
iha instituisaun sira; Eskola, Universidade, Média sira, Família nst), nune’e
bele lori sosiedade muda sira-nia “maneira
de pensar” & “modo de agir” tuir dalan feminizmu nian. Se la halo ida-ne’e
mak ita iha futuru nafatin moris iha ambiente maskulinidade nian no só luta
to’o de’it iha sosiedade sensivel ba igualdade jéneru maibé sei la muda
“prinsípiu” no “pensamentu” feto, mane no sosiedade en jerál, ne’ebé hatoba
hosi pensamentu osidentál nian durante sekuluk-XXI nia laran no nafatin moris
iha “violénsia simbólika” no esplorasaun nia laran.
Vandana
Shiva halo ona ida-ne’e iha Índia, Clara Zetkin iha Alemaña, no Eroina
Rosa Muki Bonaparte & Maria Tápo hatudu ona iha TL. Movimentu feto sira
iha Timor-Leste no sosiedade hotu tenki hahú, balun ne’ebé hahú ona kontinua
la’o, maibé la’ós de’it eziji ba rekoñesimentu direitu feto nian [igualdade jéneru]
maibé muda prinsípiu maskulinidade pensamentu osidentál ne’ebé domina hosi mane
sira, hasees tiha kapitalizmu hanesan Zetkin haktuir no formasaun foun ba
pensamentu feminizmu liuhosi edukasaun, média sira no iha espasu hotu, só ho
nune’e de’it mak ita bele lori feto ida moris iha liberdade no dignidade.
Timores
sira be luta ba emansipasaun feto nian, nafatin komunga ideia importante Eroina
Rosa Muki Bonaparte nian ne’ebé nia hateten iha Jornal do Povo Maubere, dehan: “As
mulheres Timores se devem unir e organizar de forma a combater as causas da sua
exploração. As mulheres só podem lutar e vencer unidas e organizadas”[5].
Parabéns feto hotu
iha mundu no Feto Timor-Leste!
Referénsia
Endang Sulistijani, M. G. (n.d.). JAKARTA 1961-1980
DALAM PUISI-PUISI KARYA N. SUSY AMINAH AZIZ.
Wulan, T. R. (2007). Ekofeminisme Transformatif: Alternatif
Kritis Mendekonstruksi Relasi Perempuan dan Lingkungan. Jurnal
Transdisiplin Sosiologi, Komunikasi, dan Ekologi Manusia, 1-2.
Jornal do Povo Maubere,
Edição 27 de Setembro, 1975.
https://p4tktkplb.kemdikbud.go.id/index.php/pages/tata-nilai/mengapa-8-maret-diperingati-sebagai-hari-perempuan-sedunia,
asesu iha loron 01 fulan-marsu 2021, 11h.33m.
[1] Alumni Faculdade de Filosofia e
Ciências Humanas, 2018.
[2]https://p4tktkplb.kemdikbud.go.id/index.php/pages/tata-nilai/mengapa-8-maret-diperingati-sebagai-hari-perempuan-sedunia , asesu iha loron 01 fulan-marsu
2021, 11h.33m.
[3]
[4]
[5] Jornal do Povo Maubere, Edição 27 de
Setembro, 1975.
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